fredag 28 januari 2011

Upp till bevis Surkärring!!!

I förrgår skrev jag ett inlägg om en surkärring jag mötte när jag var ute och gick. Hur som helst så var jag bara tvungen att läsa om hur det egentligen fungerar på gångbanan. Texten gjorde mej både glad och irriterad. För jag gick INTE på fel sida! För det finns ingen rätt eller fel sida på en gångväg. Till vänster ska man gå på vägrenen eller körbanan och där gick INTE jag! Hoppas jag möter henne igen, då ska jag läxa upp tanten! Så det så!

Utdrag från Trafikverket.se:

Var ska jag gå på en gångbana?
Det finns inga generella regler om vilken sida du som gående ska använda på en gångbana, en gångväg eller en kombinerad gång- och cykelväg. Men lokalt kan det finnas föreskrifter om detta, och då finns det vägmärken som visar vilka regler som gäller.

Utdrag från Transportstyrelsen.se:

  • Gå om möjligt längst till vänster i din färdriktning, när du använder vägrenen eller körbanan.
  • Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar