tisdag 22 november 2011

Att bli storebror

Innan Molle kom till världen så har Joppe alltid varit nummer ett. Första barnet för mig och Jonas, första barnbarnet för både mormor och morfar samt farmor och farfar. Och även första barnet i vår vänskapskrets. Joppe är alltså van vid att få mycket uppmärksamhet och att alltid vara i centrum. Sen Molle kom till oss så har Joppe förändrats en hel del. Han är betydligt mer högljudd, gapar, skriker, spelar över, ramlar, skadar sig och så vidare. Allt för att få hela vår uppmärksamhet. Dock tror jag att Joppe tycker det är spännande med en bebis i familjen samtidigt som man kan se på honom att han inte tycker om när Molle tar vår uppmärksamhet och tid. När Jonas håller i Molle så blir Joppe väldigt ledsen och ska genast upp till Jonas och sitta i hans knä. Mig undviker han mest, jag får inga mysiga kramar och pussar utan det är bara Jonas som gäller. Vilket säkerligen beror på att jag har Molle hos mig så mycket.

Under tiden jag var gravid har vi försökt att förklara för Joppe att "mamma har en bebis i magen", "du ska snart bli storebror" men Joppe är för liten för att förstå. Jag tror det är därför hans humör och sätt har förändrats, eftersom Molle kom som en chock för honom. Helt plötsligt fanns det en bebis i familjen som bara kom över en natt och som aldrig sa hejdå och försvann.

Vi har sedan vi kommit hem försökt att ge Joppe nästintill all vår tid, uppmärksamhet och ork för att han ska känna sig så älskad och omtyckt som möjligt. Jonas och Joppe har varit ute i lekparken och lekt, tagit promenader med vagnen och varit och handlat. Idag har vi varit på Öppna Förskolan så han kunde få leka med andra barn och ha roligt. Ja vi försöker så gott vi kan och vi hoppas att Joppe vet hur mycket vi älskar honom.  
Busiga Joppe petar gärna på Molle

11 kommentarer:

  1. Åh såklart de inte är lätt flr honom att förstå riktigt vad som händer....även om joline är lite äldre än joppe så tror jag det blir samma här.. Joline pekar på min magr ibland och säger "lillebror" hon pekar också på bebisar på bilder och säger det. Men jag tror ändå inte hon föratår att lillebror är någon som kommer för att stanna.. Hoppas man löser det bra sen.. :-)

    SvaraRadera
  2. Är nog precis huuuuur vanligt som helst, men tänk va hörligt i framtiden att ha en brorsa i sÅ nära ålder att leka med :)

    SvaraRadera
  3. vi har åkt dit 2ggr på kort tid.. Sambons pappa gick bort i juni å då ärvde han ettpar bössor efter honom så jaktintresset vaknade till liv då och nu när alla licenser va klara osv så var det visst dagss att uppdatera med en egenköpt bössa och i götene fanns en bra jaktbutik så först åkte vi dit för att kolla ut en bössa han skulle ha, sen hem för att vänta på licens för just de vapnet å sen en vecka senare när de va klart fick han åka och hämta hem sin kära hehe.. Jag såg inte alls nåt kul i att åka så många mil för en bössa hehe men de e ju hans intresse så :-) känner jag honom rätt så blir det fler vändor dit sen :-)

    SvaraRadera
  4. Jag låg inatt och tänkte på en sak ang småsyskon. Joline sov mycket mellan oss under amningstiden på 5 månader. Av smidighetsskäl för mig. Men nu kommer ju joline in ibland på nätterna sen hon fick vanlig säng. Så det är nog kanske inte att föredra, både för att de blir för trångt och så kanske joline blir avundsjuk. Hur gör ni? Dessutom kpmmer ju jag va hemma första tiden och tobbe ska jobba å haana väckarklocka ringer kö 05 vilket väcker halva huset.. Rädd att nätterna kommer bli ostabila för alla..

    SvaraRadera
  5. En annan fundering är första tiden när joline ska till "dagis". Hon har sin sittvagn med sig som hon sover middag i. Oxh min plan va ju att den korta biten alltid bära lillebror i bärsele dit och hem. Men vet inte om precis nyfödda verjligen ska sitta i sele.. och jag kan ju inte gå med 2vagnar. Alternativet är ju att lämna jolines vagn på dagis men de blir ju tokigt ifall vi vill ha den på eftermiddagarna.. Vi kommer ej ha syskonvagn..

    SvaraRadera
  6. Ni är ju underbara som försöker så mycket som ni gör. Han vänjer sig snart! :)

    KRAM C

    SvaraRadera
  7. Sådär var Casper också i början. Jag tror att alla storasyskon beter sig så oavsett ålder. Det går ju såklart över men jag kommer exakt ihåg känslan hur du känner dig.

    Kram

    SvaraRadera
  8. ja de är såklar tinte lätt för Joppe, svårt å föklara när han är så liten å inte pratar kan jag tro! Men alma (som va 2å4m)när olle kom kunde vi ju prata och diskutera saken lite!! Men hon va såklart lika sotis för det men hon kunde ju sätta ord på de och de underlättade kände jag! Men de går som sagt över tids nog...eller ja blir lite bättre snarare. vi har fortfarande sånna saker här...speciellt när vi båda är hemma då ska de härjas å leva rövare för att få uppmärksamhet!
    Fint namn ni har valt till lillebror...
    kram till er från oss

    SvaraRadera
  9. Klart han vet att ni älskar honomm.Men det är inte enkelt att bli storebror när man är liten och inte förstår. Hade man varit större hade man förstått saker på ett annat vis.Kram

    SvaraRadera
  10. Vad söta ni är som tänker så som ni gör! Oroa er inte det är hur vanligt som helst! Han är ju van som du skrev att vara ensam kiddo och få all uppmärksamhet! Klart det blir skillnad=) Jag var aldrig med om det när det gällde Tilde. Hon fyllde ju 1 år veckan efter Milton kom. Så hon var nog alldeles för liten kanske för att snappa upp något. Sedan är hon outstandig gällande sin lillebror. Hon är helt otrolig. Men jag tror däremot att jag får känna på det där som ni gör med Joppe. När det gäller kiddo nummer 3. Tror Milton lär göra revolt lite han också över att få ett syskon. Man får ta det som det kommer och göra sitt bästa. Mer kan man inte göra;-) Det löser sig med tiden ska du veta. Ett bra tips är att låta han vara med. När du är själv med Molle sedan. Låt han alltid vara med. Alltså byter du blöja på Molle visa hur du gör och prata med honom och låt honom hjälpa till. Jag har gjort VÄLDIGT mycket så med Tilde gällande allt. Så kanske är därför hon är som hon är mot Milton.

    SvaraRadera
  11. Älsklingarna då!
    Det är klart han vet hur mycket ni älskar honom!
    Själv har man ju alltid funderat på hur man ska kunna älska någon lika mycket som sitt första barn... (victor el joppe vill säga)
    Men är inte det där lite typiskt i början?att de blir svartsjuka?Har hört det ett antal ggr iaf...

    Det finns iaf ingen bättre mamma än dig Linda!
    Du är helt fantastisk vännen!
    o vilket fint namn ni valde på prinsen.Super!
    Massa kramar till er allihopa o tack gulle du för dina underbara kommentarer.
    Blir SÅ himla glad verkligen.

    SvaraRadera