onsdag 25 januari 2012

Jobbiga besked

Igår när vi hade hämtat Joppe på förskolan tog jag in posten när jag ändå gick förbi brevlådan. Längst fram i högen av post låg ett brev från Västra Götalandsregionen, jag anade genast vad det innebar och det visade sig stämma när det stod "Till vårdnadshavare för Joppe..." Jag bokstavligen slet upp kuvertet och tog fram den tjocka bunten av papper som låg där i. 

Vi har nu fått ett datum för operation av vår lille Joppe, det är både lite glädjande samtidigt som det känns otroligt jobbigt och hemskt. Jag är glad över att få operationen gjord medan Joppe är såpass liten att han inte kommer att komma ihåg något. Samtidigt som det känns riktigt jobbigt att de ska söva min lille Joppe och operera honom. Hur förklarar man för en liten kille vad som kommer att hända? Hur kan jag förbereda honom? Hur ska han kunna förstå att vi gör det här för hans skull? Kommer han ha mycket ont efteråt? Jag har så många frågor och tankarna bara far iväg. Usch jag vill inte ens tänka på det.

Jag kommer inte att gå in på vad det är för slags operation Joppe ska göra, detta på grund av att det är Joppe det handlar om, inte mig. Jag hoppas ni respekterar det.

13 kommentarer:

  1. ursch och fy förstår att det känns jätte jobbigt, men som du själv skriver är det troligen lättare att göra det nu när han är så liten än om 5-6 år när han kan minnas det på ett annat sätt. Tror det är svårt att förklara vad som ska hända, man får nog säga att man ska åka till doktorn och sova lite kanske? Mina barn är hysteriskt sjukhus rädda båda två vilket är jätte jobbigt så hoppas inte lille Joppe får samma traumatiska upplevelse iaf. Styrke kram

    SvaraRadera
  2. Stackars godingen - men gott att det blir av redan nu. <3
    Han kommer inte ha ngt minne av det som tur är, jag opereades som
    6åring utan bedövning (misstag av läkaren) , får fortfara de kalla kårar vid tanken och hade mer än gärna varit yngre vid händelsen.
    Mamma har dock berättat om de ggr jag opererade in rör i öronen som 1 & 2,5åring - det värsta enligt henne var att hålla nsitt barn när det sövs.. Hennes tips är att låta sjuksköterska hålla dem och att du sitter bredvid och smeker ist för att slippa känna den livlösa kroppen. <3

    SvaraRadera
  3. Usch vad jobbigt! Stort lycka till när det väl är dags o stor kram

    SvaraRadera
  4. Carro-Mamma till Elsa o Max25 januari 2012 kl. 11:23

    <3 Kram till er båda <3

    SvaraRadera
  5. usch ja, men att bli sövd är inte så otäckt för den som blir de...tyckte inte ja iallafall! man blir bara trött å somnar. men förstår att de känns jobbigt att de ska söva joppe, de är ju hans lilla kropp liksom...å inget kan man göra!! Men som ni tidigare skrivit så tror jag inte han kommer minnas nåt?! lycka till när de väl är dax, kram kram

    SvaraRadera
  6. Jag skulle nog inte låta operera mina barn om de inte lider av problemet eller var döende av problemet..

    Hoppas det går bra..

    SvaraRadera
  7. Det kommer säkert gå jättebra och det bästa är ju att göra det när dom är små, det brukar läka fort och det blir inte så traumatiska minnen som när man är äldre. Kram

    SvaraRadera
  8. va de än är så hoppas jag de går bra =)
    KRAM

    SvaraRadera
  9. Förstår precis hur du känner. Styrekramar till er!

    SvaraRadera
  10. Det kommer han att fixa galant! Blir nog värst för mammahjärtat :)
    Det är tur att det finns duktiga läkare när det behövs!

    SvaraRadera
  11. Åh fy tusan då!Men va skönt att få det gjort ändå...
    Vad det än är så hoppas o tror jag att det kommer att gå kanon!
    Men tro tusan att man oroar sig!
    Hoppas allt är bra med er!Ska läsa igen det jag missat nu!KRAMAR

    SvaraRadera
  12. Åh känner med dig!!! Våran lille Charlie ska opereras när han är runt 1 år. Så det är alltså mindre 6 månader kvar :( Har heller inte gått ut i min blogg om varför han ska göra det då det är hans liv och han kanske inte vill när han blir stor att det är offentligt.
    VI har iaf fått veta att det är full narkos och att det tar ca 2 timmar den op vår pojke ska gå igenom och jag är LIVRÄDD!!!!

    SvaraRadera