onsdag 18 april 2012

För Joppes skull

Trots att jag är mammaledig med Molle har jag valt att ha kvar Joppe på förskolan 15 timmar i veckan fördelat på tre dagar (vilket oftast blir två dagar i veckan för det mesta). Det var ett ganska svårt val om vi skulle säga upp hans plats eller ha den kvar. Vi bestämde oss dock ganska snabbt att vi skulle ha kvar hans plats. Dels för att vi trivs så bra med just den förskolan och dels för att Joppe ska få möjlighet att träffa andra barn och leka. Hade vi sagt upp Joppes plats är inte chansen så stor att vi skulle fått möjlighet att börja där igen, eftersom det är många som söker sig dit.

Några i vår närhet förstår inte varför vi väljer att låta Joppe gå kvar på förskolan trots att jag är hemma. De anser att jag väljer att lämna bort mitt ena barn och att man inte skaffar barn för att lämna bort dem om man ändå har möjlighet att ha dem hemma. Jag förstår vad de menar MEN nu är det så att Joppe älskar att vara på förskolan. När jag nämner att vi ska gå till "dagis" springer han direkt till grinden och vill gå dit omedelbart. När jag lämnar honom där på morgonen har han så fullt upp med att leka att han sällan har tid att säga hejdå till mig. Att ha Joppe hemma varje dag hade medfört att Joppe troligtvis inte alls mått så bra som han gör idag.

För min egen del hade jag gärna haft Joppe hemma, men jag anser att det hade varit ett egoistiskt val av mig. Joppe är väldigt aktiv och lekglad och behöver stimuleras, vilket jag självklart försöker göra då han är hemma. Men Molle behöver också få tid med mig, få ligga och sova på mitt bröst, få närhet och mys. När jag fick Joppe fick han 100% av mig hela tiden, något som jag tyvärr inte har möjlighet att ge Molle förutom då Joppe är på förskolan.

Jag skulle ALDRIG lämna Joppe på förskolan  nu när jag är mammaledig om jag visste att han vantrivdes där eller om han grät varje dag när vi skulle dit. Det hade mitt mammahjärta aldrig klarat av, så jag förstår inte hur en del människor kan tycka att jag vill lämna bort Joppe. Joppe och Molle betyder allt för mig och jag älskar dem så mycket att det gör ont.

För er gör jag allt och lite till ♥

16 kommentarer:

  1. Carro - Blivande Fru Gunnarsson18 april 2012 kl. 13:32

    De syns att Joppe älskar dagis och samma med Elsa, dom behöver dagis dom få timmarna dom har för att leka av sig, så vi kan "vila" vara med småttingarna och orka vara super-mammor sen hämtar dom :) Dagis mår alla bra av..

    kram kram

    SvaraRadera
  2. Pratade med Fia om detta senast igår. Man KAN INTE ta barnen på roliga grejer vareviga dag, och ska de då må dåligt, vara rastlösa/svartsjuka på bebisen hemma när de kan ha kul på förskolan med sina vänner?
    Du har FULLSTÄNDIGT RÄTT vännen <3

    SvaraRadera
  3. Trist att du måste förklara dig! Du känner ditt barn bäst! Här i Solna så får syskon gå kvar upp till 30 timmar i veckan även om föräldrarna är lediga med ett syskon... Du får stänga öronen och njuta av att du har så fina barn Linda!

    SvaraRadera
  4. Jag ser det snarare som att du ger Joppe MÖJLIGHETEN att få leka av sig med jämnåriga kompisar hela 15 timmar i veckan. Som du säger så är det ju en tvååring det handlar om och han behöver ju få stimuleras och utvecklas i takt med andra barn. Och har man bra pedagoger på förskolan så är det ju precis det han gör. Om det skulle vara så att Joppe avskydde förskolan så skulle du ju inte lämna honom där...äsch jag fröstår inte varför man skulle plocka bort något från sitt barns liv som dom faktiskt mår bra av. Och som du säger så behöver Molle egentid med sin mamma också! Ni tänker verkligen rätt! Och jag skulle göra precis samma sak!

    SvaraRadera
  5. Tråkigt att du ska behöva förklara dig, du och jonas vet ju bäst! Och ja joppe be höver springa agv sig ;) vi vill träffas och leka snart, såg att du och carro skulle träffas får man hänga på? Kramar!

    SvaraRadera
  6. Håller med dig Linda. Vi har också beslutat oss för att göra på samma sätt till hösten. Jag tror att det är viktigt för båda syskonen!

    SvaraRadera
  7. Hälsningar Helen skulle jag kanske skriva också;-)

    SvaraRadera
  8. käre nån, ja blir fasen förbannad när ja läser va du skrivit!!! asså att folk ska lägga sej i så j..la mycke å ha åsikter om saker de inte vet ett skit om. Ska man behöva förklara sej????? galet!!!!
    Du å Jonas är de känner era barn bäst å vet va de behöver...å du har sååå rätt i ALLT du skriver. Tror inte Joppe varit en lika go å gla kille utan att få va "bara Joppe" som han får på dagis...hemma är han ju alltid storebror Joppe...Vi alla har behov att göra våra egna saker...även våra barn som får detta tillgodosett på dagis!! Skulle ja nu när ja är arbetslös ha barna hemma då oxå?! eller hur tänker de där?? när ska ja söka jobb då?? å var ska ja sen lämna dom när ja får jobb...stå i kö?! ja inget du ska svara på...mina frågor är till de som klagar!!!
    å detta upprör mej sååå...hälsa de som klagar...Välkomna till 2000-talet!!! kram på er

    SvaraRadera
  9. Tråkigt att man ska känna press o behöva ha dåligt samvete över något sådant som detta. Hela min mammaledighet med Nelson bråttades jag med sådana här tankar o jag kände mig "lite sämre" än de som hadesina barn hemma. Men jag säger som dej hade Noomi inte trivts så klart hon skulle fått va hemma, dessutom va hon ju ganska gammal (hon va nästan 4,5 år när Nelson börja förskola) o då längtade hon till sina kompisar o hade behovet av att verkligen leka med andra. Jag tycker du gör helt rätt för du känner dina barns behov bäst o vet vad de behöver!! Kram :)

    SvaraRadera
  10. Jag kommer göra precis likadant den dagen inez får syskon! Tänkt vad skönt att få komma ifrån och slippa lillebror lite. Få vara sig själv med sina kompisar!

    SvaraRadera
  11. Hjärtat mitt!du gör SÅ rätt!(säger jag liksom...)
    Men jag tror fasikenatt det är helt rätt att göra så.
    Det är ju super för Joppe att komma iväg o träffa "polarna" samt som Molle får 100 procent av dig.
    Skit i vad de säger!du är den bästa!Utan tvivel.
    KRAMAR i massor

    SvaraRadera
  12. Klart han ska vara på dagis! Han trivs ju där och vill leka med sina kompisar, varför skulle du då hålla honom hemma? Jag kan inte se problemet, det är jätte stimulerande och bra för honom att komma iväg lite och leka med andra barn. Jag hade Rasmuspå dagis under hela min mamma ledighet jag oxå, han ville gå dit för det mesta men ibland ville han inte å då va vi hemma vilket är en riktigt stor fördel att kunna bestämma själv vilket man inte kan när man börjar jobba igen.

    Du vet vad som är BÄST för ditt barn och INGEN annan!

    SvaraRadera
  13. Melwin har inget syskon (än) men de kommer säkert inom en snar framtid och jag kan säga redan nu att Melwin kommer få gå på dagis 15h/vecka när han får syskon! han trivs så bra på dagis och de handlar inte om att man inte vill ha barnet hemma utan att de faktiskt trivs på dagis och de tycker det är kul att leka och få vara med sina kompisar! Jag tror det är viktigt för dom! Varför ska de tas ifrån dem bara för att de får ett syskon! 15h är inte mycket tid och de tycker jag dom ska få ha kvar! Melwin älskar sina kompisar på dagis och han pratar med dom hemma. Skulle tycka så synd om honom om man sa upp platsen och sen inte får på samma dagis igen! De är ändå hans kompisar som jag hoppas att han kommer leka med i framtiden! Sen under den tiden barnet är på dagos har man faktiskt lite extra tid med de nya barnet och liter värdefull ensamtid! Jag har pratat med flera som fått sitt andra barn och de sger direkt att man inte har samma tid som man hade till de första och de är ju själklart men då är de ju guld värt att de stora barnet kan få komma till dagis och faktiskt ha kul under den tiden! Neh fy jag blev arg över de jag läse, hur man man resonera så? Snåla kanske?
    Jag håller också med Malin! Kaksnek finns de dagar då han vill vra hemma och då är de klarthan får vara de! Absolut! Toppen att man får välja men vill de gå ska de absolut få de!!

    emelie F

    SvaraRadera
  14. Det är väl klart att Joppe ska gå på dagis, det är inte alltid kul att vara hemma och vara storebror jämt, dom måste få bara vara ibland också..

    Jag tror att det som upprör folk ibland är att en del har sina barn från 7-17 mån-fre när dom går hemma med syskon, är lediga eller hänger på gymmet, och givetvis kan det sticka i ögonen på folk.. Det har tyvärr blivit väldigt lätt att utnyttja dagis..
    många som lämnar barnen tidigt och hämtar sent, men har inte arbetat eller studerat, utan varit och shoppat lite, gymmat lite osv.

    O vad är 5 timmar 2-3 ggr/vecka? Det är egentligen ganska lite tid. Men ändå tid som är värdefull för barnen. / I

    SvaraRadera
  15. Klart joppe ska gå till dagis. Förstår inte, jag följer din blogg och det är inte alls ofta joppe går till dagis... Jag hade gjort precis som du :) ingen har med det att göra och barn behöver vara barn. Vill säga gå till dagis, få stimulans och känna samhörighet med andra jämnåriga barn. De va ett oshcysst påhopp!!

    SvaraRadera
  16. Hej Linda!
    Många hann före mig, men jag måste också uttrycka mitt stöd (eller vad man nu ska kalla det). Blev som så många andra upprörd över att du har fått försvara ert val av att ha kvar Joppe på förskolan. Klart han ska gå kvar för stimulansen, utvecklingen och lärandets skull, det är ju en fantastisk möjlighet som vi ska ta till vara på (tycker jag som fsk-lärare iaf). Sen får vi ju heller inte glömma att man som småbarnsförälder behöver lite avlastning. Jag behövde det iaf ibland och jag har bara en liten glad skit. Egoistisk och gnälligt? Må så vara, men jag tror faktiskt att man kan må bättre av att vara ifrån varandra några timmar ibland.

    Hejja er!
    Kramar/ Hanna P

    SvaraRadera