måndag 4 juni 2012

Hej på dig Molle, vad kul att du är här...

Upptäckte precis att Mollisen inte varit med i bloggen på några dagar och självklart ska han också får vara med här. Molle är som vanligt go och glad och njuter lite extra nu när både jag och Jonas är hemma om dagarna. Molle har blivit mer intresserad av mat och mumsar gärna i sig köttfärssåspuré och fruktpuré men favoriten är fortfarande majskrokar. Oj vad han älskar majskrokar! Direkt när jag tar fram påsen blir han helt galen, sträcker fram båda händerna och nästan skakar tills han får majskroken i handen. Sen sitter han där och mumsar och kladdar med sin majskrok. Nöjd och glad bebis!

Men när det kommer till att sova långa perioder om natten, har han börjat krångla lite igen. Han var duktig några veckor och sov 6 timmar mellan varje matning. Fast jag ska inte klaga för det var betydligt värre då jag ammade. Men nu vaknar han gärna med 3 timmars mellanrum och jag tycker allt att han kunde sova några timmar till men icke. Jag har provat att ge honom mer ersättning innan läggdags men det hjälper inte, för han äter inte mer ändå.  Det känns som om han egentligen behöver välling, som mättar lite mer. Men jag har för mig att jag läst att man inte får kombinera välling och ersättning, någon som vet om det stämmer? Jag känner inte riktigt att vi kan sluta med ersättningen än, för han äter fortfarande minst två flaskor på dagen.

6 kommentarer:

  1. Hej! Gav välling blandat med ersättning till min pojke, helt ok enligt bvc! Men kolla med dom om du är osäker!

    SvaraRadera
  2. Jag tror att du kan byta ut ett mål ersättning mot välling lika väl som man kan byta ut ett mål ersättning/bröstmjölk mot gröt.
    Välling och gröt är ju rätt likvärdigt :)

    SvaraRadera
  3. Jag tänker att om du tror att det är det Molle behöver, så ska du gå på det i stället för vad normen säger. Du är mamma, du vet bäst =) Men jag förstår inte varför man inte skulle kunna kombinera. Är väl typ samma som gröt fast i rinnande form...och kan det få Molle att sova lite bättre så är det väl helt klart värt att testa =)

    Skönt att höra att Joppe mår bättre och bättre också!

    SvaraRadera
  4. Jag gav välling på kvällen som sista mål, inte hört något annat, ;-) kraam

    SvaraRadera
  5. När vi introducerade välling så gjorde vi 200 av varje och halva var i en 50/50 så ingen fara i blanda i det ihop

    SvaraRadera
  6. Men är det inte vid 6 månader man tar bort ersättningen och börjar med välling? Eller är jag helt ute och cyklar nu?

    SvaraRadera