onsdag 19 september 2012

Att sova eller inte sova

Här hemma står vi i valet eller kvalet om Joppe ska sluta sova middag eller inte. Joppe är 2,5 år och jag kan egentligen tycka att han är lite för liten för att sluta sova middag. Men, jag och Jonas har märkt att Joppe inte verkar må bra av att sova så mycket. Då Joppe sover middag får han nästan för mycket energi och han blir lätt arg/sur för minsta lilla. Vi har provat att låta honom sova en kortare stund efter lunch, men det blir inte alls bra. Då blir han både ledsen och arg för att han inte får sova mer.

Vi har haft en testperiod i två veckor för att se vad som är bäst för Joppe. Joppe har då inte sovit middag alls utan vi har istället myst ner oss i soffan eller i sängen och läst böcker eller satt på en film. Han får då ligga och vila med sin napp och snutte och får på så sätt varva ner och ladda om för att orka med eftermiddagen. Att inte sova middag har gett stora resultat hos Joppe. Joppe är numera inte alls lika energisk, han blir inte arg lika ofta, han trasslar aldrig på kvällarna vid nattningen och han är inte alls helt slut när det börjar närma sig kväll (vilket jag oroade mig för).
 
På förskolan får Joppe sova om han vill, men han måste inte. Oftast är han med på storvilan (eller vakenvilan som jag kallar det). De dagar då han inte har sovit på förskolan är han pigg och glad ändå. Under vår testperiod har Joppe somnat en gång i bilen och det var när vi åkte till Karlsborg med mina föräldrar på söndagsmiddag. Han sov då 20 minuter i bilen och när vi parkerade och vi fick väcka honom blev han inte alls arg (vilket han annars brukar bli).
 
En av anledningarna till att Joppe inte behöver sova middag tror jag beror på att jag är mammaledig, på så vis behöver Joppe aldrig gå upp tidigt på morgonen. Ofta sover Joppe 13 timmar på natten och det är ju ganska många timmar. Hade jag jobbat nu så hade kanske Joppe blivit väckt runt halv sju varje morgon och då hade han säkerligen blivit tröttare mitt på dagen än vad han blir nu.
 
Vi får helt enkelt se hur det går för Joppe att inte sova middag, ser vi att han inte orkar med eftermiddagen/kvällen får han givetvis börja sova middag igen.

1 kommentar:

  1. Jag pratade med Melkers fröken om detta förrförra veckan, och hon sa, precis som jag själv erfart, att just när de börjar bli 2,5år behöer de inte alltid den vilan alltid :) Beror på dagsform!
    Melker till exempel kommer nog sova middag länge till, medan kusinen slutade tidigare i somras :) Så individuellt! Som du skriver mår ju Joppe bäst av att inte vila, vilket är mkt viktigare än vilket ålder de har och vad som sägs var bäst enligt det :)

    SvaraRadera