tisdag 22 januari 2013

We create our tomorrows

Jag blir så trött på mig själv ibland, trött på att jag gör sådant som jag inte mår bra av. Som det där med sömn, jag vet att jag mår allra bäst om jag lägger mig i tid, eller rättare sagt somnar i tid. Men ändå tickar klockan iväg och blir alldeles för mycket. Istället för att bara blunda och sluta tänka, ligger jag och funderar på allt mellan himmel och jord, går igenom morgondagen och som alltid tänker jag på allt det som jag inte har gjort, som jag borde ha hunnit med. Vilket bidrar till stress, trötthet, humörsvängningar och uppgivenhet. Med det i bagaget över natten är det inte konstigt att jag inte vaknar upp glad, utvilad och full med energi.

Sen kommer vi till det där med ordning och reda, jag måste ha ordning och reda för att må bra. Att vakna upp på morgonen och det är leksaker överallt, kläder överallt, filtar som ligger slängda i soffa, ljuslyktor på golvet, reklam på köksbordet och oavtorkade köksbänkar. Det klarar jag inte av! Att vakna upp på morgonen med alldeles för få timmars sömn och det första man ser är ett rörigt hem...fy! Det värsta är att det blir min verklighet imorgon. Det är precis så jag kommer vakna upp....

2 kommentarer:

  1. Känner igen det där. Iofs är jag duktig på att komma i säng men jag mår så dåligt av att komma upp och inte ha "klarat av" det plocka jag velat genomföra. Och just nu när kroppen är DÖD redan vid 16snåret på dagarna blir det där plocket väldigt ofta liggande.. Inte kul! :(

    SvaraRadera
  2. Jag förstår dig Linda, jag är likadan själv. Gillar ordning och reda...men det låter som du kanske har lite för höga krav på vad du ska hinna med och göra. De är så klart inte roligt att sänka sina krav, men för att må bra så kanske "to do-listan" ska kortas av något. Det ena ger det tredje på något vis...när du väl känner att du har strykit allt på den kortare listan, så mår du bra när du lägger dig, vilket gör att du har mer energi när du vaknar och tillslut kanske har tillräckligt med energi att lägga på ytterligare en grej på listan. Medan du nu påverkas av dina egna höga krav, som ger dig dålig energi eftersom du känner ett misslyckande, vilket gör att du inte sover osv...en negativ spiral helt enkelt...

    Hmm, oj va långt och vad "socionomigt" det blev. Men jag är mycket för att skapa lyckanden istället för misslyckanden, är mycket roligare på det viset =) Även om jag många gånger är kass på att följa mina egna "braiga" råd...

    SvaraRadera