lördag 1 juni 2013

En tidig morgon i juni

Månaden maj är över och idag hälsar vi månad juni välkommen. Tänk att det redan är juni och sommar. Morgonen här hemma började med att Molle vaknade vid 6-tiden. Även fast jag fortfarande tycker att klockan 6 är tidigt så är det som sovmorgon här hemma. Molle vaknar annars gärna runt 5-tiden. Jonas åkte iväg till golfbanan tidigt i morse medan jag och Molle försökte leka tyst i köket. Det lyckades inte, det dög inte med just det duplot jag hade hämtat, vilket ledde till högljudda protester och en väckt Joppe. Nu sitter vi i alla fall i soffan och myser till en film. 

Igår när Jonas hämtade barnen från förskolan så såg han att Joppe tog sig mycket för örat och han sa gång på gång att han hade "aj bakom örat". Jonas tittade och såg att han hade fått ett bett eller stick där och att svullnaden hade spridit sig ner i nacken och ut på sidan av halsen. Jonas ringde mig på jobbet och berättade att Joppe hade fått något stick/bett och att det var svullet. När jag kom hem från jobbet visade det sig att det inte bara var svullet utan hur svullet som helst. Det var nästan som en halv tennisboll som stod rakt ut på halsen/nacken. Där ser man hur viktigt det är att lägga till lite fler adjektiv när man berättar något. Hade Jonas ringt till mig och sagt att Joppe hade fått ett bett och att svullnaden spridit sig jättemycket och att svullnaden var kraftig, hade jag direkt sagt att han skulle åkt in till vårdcentralen och kollat upp det. När jag kom hem såg jag direkt hur hemskt det var och vi lyckades svänga in på vårdcentralens parkering två minuter innan stängning. En folktom vårdcentral med två st sjuksköterskor och en läkare som tittade på Joppe direkt. De konstaterade att det inte var någon fara men att vi skulle smörja honom med hydrokortison, kyla ner och vara uppmärksamma på att det inte sprider sig mer samt att luftvägarna inte påverkas. 

Vi åkte vidare till Mc Donalds och åt kvällsmat där. Precis när vi sätter oss där ser jag att det saknas en bit av Molles framtand. Ingen bra eftermiddag med andra ord. Synd att jag inte upptäckte det direkt för då kunde vi lika gärna svängt in till tandläkaren när vi ändå var på plats på vårdcentralen precis innan. Molle  måste ha ramlat på förskolan för på morgonen när jag borstade tänderna var de hela och fina. Ja ja inte mycket att göra åt. Får ringa tandläkaren på måndag så de får kolla upp tanden.

Vi lyckades trots allt ha en mysig kväll tillsammans med barnen. Och jag hoppas att Joppes svullnad går ner idag så vi kan njuta av helgen. 

Trevlig helg!


Bild tagen förra helgen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar