måndag 21 november 2011

Förlossningsberättelse

Denna berättelse börjar på fredagen den 18 november. Jag vaknade upp på morgonen och kände inte det minsta, under gårdagen hade jag haft molande värk och förvärkar, men inte denna morgon. Jag åkte och lämnade Joppe på förskolan och styrde sedan bilen vidare mot jobbet för att göra min sista arbetsdag. Det gick jättebra att jobba och jag kände inget direkt, ett tryck neråt och lite molande värk var det enda. När jag slutade jobbet för dagen åkte jag och hämtade Joppe på förskolan och vi åkte vidare hem, lagade mat och lekte precis som vanligt. Ju mer det närmade sig kvällen desto mer molande värk och förvärkar fick jag. Men jag trodde absolut inte att det var något på gång, utan att det säkerligen skulle dröja några dagar till.

Jag och Jonas kikade på IDOL och jag låg och mumsade choklad i soffan. När klockan blev runt 20:30 tyckte jag dock att det började göra lite ondare än tidigare, så jag sa till Jonas att vi kunde starta en värktimer för att hålla lite koll. Efter att ha klockat värkarna i ca 1 timme gav jag upp, de var alldeles för oregelbundna och de låg mellan 4-11 minuter. Jag kände därför att det var helt meningslöst att fortsätta att klocka dem. Jag beslöt mig då för att ta en panodil och en varm och skön dusch (samt skriva ett blogginlägg) för att se om värkarna avtog. Det kändes riktigt bra när jag kom ut ur duschen så jag tänkte att det säkert bara var förvärkar jag hade.

Vi såg klart på IDOL, men helt plötsligt fick jag ont igen och Jonas klockade då värkarna och tyckte att de var regelbundna med ungefär 5-6 minuter emellan. Han tyckte synd om mig som hade ont, så han tog saken i egna händer och ringde förlossningen och frågade om vi fick komma in. De på förlossningen tyckte inte att det var jätteviktigt att komma in, men sa att vi var välkomna för att göra en undersökning. Så Jonas började packa i det sista i BB-väskan samt ringde till Joppes mormor och morfar som kom och tog hand om Joppe. Själv så försökte jag få på mig något annat än badrocken som jag hade på mig, kände inte direkt för att åka in i den.

När vi väl kom iväg, så var det dags för den 30 min (långa) resan till Skövde och förlossningen. Fy så hemskt det är att sitta/halvligga i bilen och ha värkar. Vi parkerade i alla fall bilen klockan 23:45 och ringde på klockan för att få komma in på förlossningen. Väl inne där blev vi visade till ett undersökningsrum och efter en stund kom en undersköterska och en barnmorska in och ville ta en CTG-kurva. Jag hade ordentligt ont just då och till slut insåg nog barnmorskan att min förlossning nog var lite mer påbörjad än vad hon först trott. Hon beslutade sig för att känna på mig istället för att göra CTG-kurvan och det visade sig att jag var öppen 6 cm. Jag blev genast inskickad på ett förlossningsrum så jag kunde få lite lustgas. Underbara älskade lustgas tänkte jag, äntligen! Jonas undrade om jag inte kunde få någon annan smärtlindring, han såg på mig att jag hade riktigt ont. Men barnmorskan sa (precis som när jag skulle föda Joppe) att det var försent. Klockan var nu 00:30. Helt plötsligt ser Jonas hur min mage börjar att röra sig och jag känner med en gång att det är krystvärkarna som har påbörjat. Jag säger till barnmorskan som står vid datorn och skriver att nu kommer krystvärkarna. Hon skyndar sig ut ur rummet och ropar "Jag behöver min undersköterska nuuuu". In kommer en undersköterska och nu är det dags att krysta. Som vanligt ville de att jag skulle ligga på sidan, något som jag inte gillar alls. Men jag gjorde som de sa utan resultat, ingen bebis ville komma ut. Till slut sa Jonas till dem att jag föredrar gynposition, så de gick med på det och efter några få krystvärkar kom vår fina prins ut, klockan 01:09. Äntligen äntligen var det över, tänk att all smärta bara kan försvinna så fort när man får upp sin bebis på magen. En helt underbar känsla ♥

16 kommentarer:

  1. Mysigt:-) O fort gick det?! Hur känns sammandragningar och värkar?! Vad är skillnaden?! Har helt glömt. Andledningen till att jag frågar är för att jag hade fruktansvärt ont i helgen. Svårt att veta vad det var. O lite nyfiken är man ju.

    SvaraRadera
  2. Verkar ha varit en helt underbar förlossning. Du ser oförskämt bra ut på bilden ;)

    SvaraRadera
  3. Håller med ovanstående, en underbar förlossning som verkatha gått snabbt och enkelt. Skönt!
    En underbar berättelse också, tårarna rinner:)
    Kram på dig

    SvaraRadera
  4. åh mys!!
    de lixom pirrar i hela mig man kommer ju ihåg hur de va när man låg där med sin nya bebis =)

    SvaraRadera
  5. vilken fin berättelse=) Känns så verkligt när man själv precis har varit med om det! Jättefin kille ni fått! Jag fattar inte varför dom alltid vill att man ska ligga på sidan samma med mig =) Kram Elenore p.s JAG GISSADE RÄTT PÅ DATUM IIiiiii=)

    SvaraRadera
  6. Vilken underbar läsning linda. Va härligt att det gick så snabbt, du är gjord för att föda barn ;)

    SvaraRadera
  7. Carro - Mamma till Elsa o Max21 november 2011 kl. 19:35

    Ååå underbart o läsa :)

    SvaraRadera
  8. Åh vad härligt Linda, blir alldeles tårögd när jag läser, för lycka för er skull samt att man blir lite lätt nostalgisk från vår förlossning.

    Så härligt att se erat nya lilla tillskott.
    Kan tänka mig att Joppe är världens stoltaste lille storebror!

    Har ni något namn på g? Jag tycker Timtim =0)

    Kram till er alla och hälsa prinsarnas mormor och morfar så gott!

    SvaraRadera
  9. Åh en sån fin berättelse, blir alldeles tårögd. Jag har ju själv lätta/bra förlossningar så jag tycker de e såååå underbart!! Grattis än en gång till er fina prins!

    SvaraRadera
  10. åh jag blir sjuk! skulle kunna skaffa en till bara för den kännslan! grattis igen!

    SvaraRadera
  11. Vilken underbar känsla!Kram

    SvaraRadera
  12. Oj jag blev tårögd.. vad rörande det är att läsa någons berättelse såhär när man fått vara med och delvis följa graviditeten hos någon innan! Han är sååå otroligt fin eran minsta prins. och när jag ser bilden på jonas och lillbror där så tänkte jag "tänk att han nyss låg i magen och det inte gick att pussa på honom, och nu är han där i pappas famn och får en puss".. livet är så ofattbart coolt.

    Och ang din berättelse. Du var såååååå värd en så smidig förlossning alltså. Å jag må säga attans vad lik den var min förlossning med Joline. vi parkerade också 23.45. var inskrivna 00.19 och 01.25 föddes hon. så nästan exakt samma tid på förlossning. jag var dock öppen 8cm när vi kom in 00.19 och krystvärkarna var bara sista kvarten..! Jag blev så rörd av att läsa hur engagerad Jonas var i det hela. Att han kunde avläsa dig och visste innan vad du föredrog så han kunde prata för dig! Det är ju så det ska vara av ens parner där! :o)

    Kramar till er!

    SvaraRadera
  13. Härlig läsning :-) man får sug att skaffa en liten när man läser din berättelse :)

    SvaraRadera
  14. läser ditt inlägg och äter frukost och tårarna trillar ner för kinderna... så härligt!! grattis å lycka till!

    SvaraRadera
  15. Vilken fin berättelse. Tårarna rinner längs kinderna:) Vad härligt för dig Linda att det ändå gick undan lite- du som var en aning rädd för typ igångsättning igen. Du är grym och Molle är en otroligt fin liten kille- precis som Joppe!

    Kram C

    SvaraRadera
  16. Du verkar som gjord för detta, Linda:))
    Och namnet Molle var supergulligt.
    Kram till er alla.

    SvaraRadera