fredag 30 mars 2012

Bvc-besök

Igår förmiddag var jag och Molle iväg till bvc för 4-månaderskontroll. Vi hade tid förra veckan men eftersom Joppe var lite sjuk då, valde jag att boka om tiden. Molle är nästan 4,5 månad nu så det blev en sen kontroll. Molle hade tyvärr inte gått upp så mycket i vikt, på 1,5 månad hade han endast gått upp 300 g och då var han precis nyäten vid vägningen (jag matade honom i väntrummet). Molle väger nu 6475 g. Barnmorskan ansåg därför att vi bör börja ge Molle ersättning några mål om dagen då min bröstmjölk antagligen inte ger så mycket näring längre. Samt att vi bör sätta igång med att ge honom gröt så han blir mätt.

Eftersom Molle äter väldigt ofta (särskilt på nätterna) så har jag förmodat att han eventuellt inte blir mätt, därför har vi försökt ge honom ersättning lite då och då. Men nu till problemet! Molle har fram tills för en månad sedan kunnat äta ersättning eller utpumpad mjölk i flaska, men nu det senaste vägrar han ta flaskan. Han bara ligger med munnen öppen och flaskan i munnen men vägrar äta och svälja. Så typiskt nu när han behöver få i sig mer. Någon som har något bra tips? Vi har testat olika nappflaskor men utan resultat.

Molle premiärsitter i stolen (bilder tagna i onsdags)

3 kommentarer:

  1. Nej men godingen då! Sitta stolen! Duktig kille :)

    SvaraRadera
  2. Men va fort han blivit så stor kille! :)
    Va jobbigt att han börjat vägra flaskan :(

    SvaraRadera
  3. Nathalie vägrade oxå, men vi kände att vi var tvugna med flaska pga mjölkallergin så jag gav mig inte utan erbjöd (vande in) flaskan nån/några gånger om dagen, det gick sådär men sen en kväll åt hon ur flaskan =) tror att tålamod och upprepningar är det bästa för detta "problem" och att se till han är hungrig då flaskan kommer, lycka till =)

    SvaraRadera