söndag 29 april 2012

2-årstrots

Här hemma har vi en liten kille vid namn Joppe som verkligen är inne i en trotsperiod. Herregud säger jag bara! Jag trodde inte att trotsen skulle börja så här tidigt, men det finns visst något som kallas för 2-årstrots. Joppe prövar sin vilja ofta, testar våra gränser och hans humör växlar väldigt fort. Han kan gå från att vara jätteglad till att bli arg på bara en sekund, utan att det egentligen inte har hänt något däremellan. Likaså kan han vara världens goaste kille som kramas, pussas, gosar samt leker och myser med Molle till att plötsligt förvandlas till en argsint kille som slår sina föräldrar, sparkar sin lillebror och låtsas ramlar och låtsas slår sig.

När Joppe trotsar som mest försöker jag tänka på att inte bli arg, men det är svårt när man är trött och helt enkelt inte orkar med att vara pedagogisk. Mitt tålamod räcker liksom inte till. Jag är fullt medveten om att Joppe reagerar ännu värre då jag blir arg, men jag hinner liksom inte alltid med att andas innan. Särskilt inte de tillfällen då han är på Molle och är lite väl hårdhänt. Jag försöker dock påminna mig själv gång på gång att trots är en del i livet som behövs för Joppes utveckling och mognad. Men jag hoppas verkligen att denna trotsperiod försvinner snart...

Joppe är arg på sin mamma, som inte låter honom springa ut på gatan...

3 kommentarer:

  1. Tror att alla mina vänner med tvååringar har det precis likadant just nu!
    Hua! Melker är bedrövlig med sitt humör just nu!

    SvaraRadera
  2. Blä för trots. Hoppas det försvinner fort

    SvaraRadera
  3. Trottsåldern kommer och går, just nu har jag en tvåårstrotts och en 7 års trotts, tyvärr kan jag inte säga att trottsåldrarna blir bättre, men då går det iaf att diskutera efter utbrotten om vad som hände osv.

    Btw så satt Melvin i mitt knä nu när jag läste och så började han peka på din header bild och just på dej, frågade honom om han kände dej vilket han sa ja till, så frågade jag om det var "Fröken Linda" japp d va d =) kul att se att dem känner igen fast du inte jobbat på ett tag nu =)

    SvaraRadera