onsdag 4 juli 2012

Underbart att se!

Jag har tidigare skrivit om att vi hade det lite jobbigt med Joppe precis när Molle föddes. Joppe behövde mycket uppmärksamhet och hade svårt att acceptera att han numera fick dela sin mamma och pappa med sin lillebror. Det var precis som om han tänkte "när ska den där lille bebisen åka hem egentligen". Veckorna gick och det blev sakta men säkert bättre och bättre och Joppe började tycka allt mer om sin lillebror. Efter några månader var det precis som om Molle hade funnits där jämt och Joppe hade nog glömt av hur det var att vara ensamt barn i familjen. Joppe började då att bli väldigt mån om Molle, han ville att Molle skulle följa med till förskolan, att Molle skulle sitta i hans knä, att Molle skulle vara med överallt.

Nu är Joppe 2 år och 2 månader och Molle är 7 månader. Joppe har blivit ännu mer mån om Molle. Direkt på morgonen när Joppe vaknar frågar han efter Molle och klättrar ner från sängen och springer till soffan för att se om Molle sitter där. Om Molle inte är där frågar han direkt "Månne somnat mamma?". Och om Molle sitter i soffan hoppar han snabbt upp bredvid honom, ger hans käraste snutte till Molle och börjar visa Molle en massa bilar o.s.v. "Titta Månne Oppes bil". Detta sker nästintill varje morgon och varje gång blir jag helt varm i hjärtat, mina fina älskade barn om ni bara visste hur mycket jag älskar er.

Joppe har även börjat att mysa och gosa mer med Molle. Han klappar gärna Molle, kramar honom och pussar på honom. För några dagar sedan har Joppe börjat att hålla i Molles hand när vi är ute och går och de sitter i vagnen. Joppe klappar Molles hand så försiktigt och fint att Molle inte ens vaknar om han sover.

Givetvis så busar även Joppe med Molle och råkar Molle sitta lite för nära honom i soffan ibland så kan han allt vara där och putta bort honom. Det roliga är att Molle har börjat ge lite tillbaka genom att dra Joppe i kläderna eller håret och jag kan inte låta bli att skratta lite inom mig varje gång det händer. Joppe blir verkligen helt förstörd, gråter och ropar "Månna sluta aj aj, mamma häääälp".

Molle ligger och myser hos Joppe i soffan
(bild tagen igår)

1 kommentar:

  1. Ååå vad jag saknar mina småkillar. Mindre än en vecka kvar nu :)

    SvaraRadera